Kniha: Logo & Corporate Identity
Tuto odbornou publikaci vydalo v roce 2014 studio Kafka Design. I když nejde zrovna o žhavou novinku, nebojím se napsat, že jde skoro o povinnou četbu každého grafika, který se vizuální identitě firem věnuje, nebo věnovat chce.
Oba autoři Ondřej Kafka a Michal Kotyza, se grafickým designem zabývají už hodně let a to je na knize poznat. Proto z ní může čerpat jak grafik, který se designu profesionálně věnuje, tak ostatní marketingové profese. V nejednom grafickém studiu nebo oddělení marketingu bohužel přetrvávají některé zažité omyly v oblasti Corporate Identity. Nemalým přínosem bude také pro zadavatele, kteří prvky Corporate Designu u grafiků poptávají. Díky této knize by mohli předcházet zmatkům a nepochopením při komunikaci s grafikem.
Corporate Identity jako důležitý nástroj
Problematika jednotného vizuálního stylu je tady podaná v celé své komplexnosti a s dostatečným množstvím obrazové přílohy. Mě trochu překvapil subtilní formát knihy 15 x 22 cm. Knihy o designu bývají většího formátu, protože obrazová část je v nich dost důležitá. Ale Ondřej Kafka a Michal Kotyza se s tímto omezením vyrovnali uspokojivě.
Na úvod je kladen důraz na správné porozumění jednotlivým odborným výrazům a pochopení celkového významu Corporate Designu, který je součástí širšího promyšleného sytému Corporate Identity. Jak píší sami autoři v úvodu:
“Cílem této publikace, která na našem trhu citelně chyběla, je ukázat Corporate Identity jako nástroj k vybudování a změně image subjektu – značky v širším slova smyslu.”
Význam grafického manuálu a jeho obsah
Publikace je členěná do pěti oddílů na 128 stranách. Každé problematice je věnováno dostatek místa a pozornosti. První oddíl popisuje nutnost specifikovat ve firmě komunikaci s okolím a zákazníky. Budovat promyšlenou Image, která vyvolá důvěryhodnost a jasně čitelnou identitu subjektu.
Druhý oddíl se věnuje celé šířce a komplexnosti Corporate Designu s praktickými odkazy a příklady. Uvádí většinu nástrojů, které se při budování jednotného vizuálního stylu používají. Logo, barevnost, typografie. Důležitou kapitolou tohoto oddílu je kapitola 2. Grafický manuál. Pokud jste někdy takový manuál tvořili, nebo stáli na straně zadavatele určitě ji oceníte. Podrobně rozebírá všechny náležitosti, které takový manuál musí obsahovat se zachováním přehlednosti a použitelnosti v praxi.
Třetí část knihy shrnuje problematiku výběru dodavatele Corporate Designu a celkovou přípravu grafického studia na konkrétní projekt v jednotlivých krocích. Závěrečné oddíly – čtyři a pět obsahují časté problémy v této oblasti, a ukázky případových studií.
Komunikace s klientem
Můj osobní dojem z knížky je velmi dobrý a doporučuji ji každému, kdo se chce problematikou budování firemní image zabývat. Obrazová dokumentace je zajímavá a vhodně doplňuje teoretický rozbor jednotlivých částí. Autoři jsou sympatičtí i svým smyslem pro humor. Jak dokazuje pasáž v které popisují jak vysvětlit svému klientovi nesmyslnost jeho požadavku.
“Pokusíme se vysvětlit klientovi, že si nás najal jako odborníky na tuto problematiku se zkušenostmi v této oblasti. Svému zubaři také přece neradíme, které zuby má spravovat a jak.”
Určitě existuje na trhu spousta dalších knížek z této oblasti v angličtině od světoznámých designérů. Myslím, že se jim tato kniha díky své komplexnosti dobře vyrovná.
Přidat komentář