Potřebujete poradit s vizuálním stylem?
Většina malých podnikatelů i volnonožců si stále víc uvědomuje důležitost vizuální komunikace s klientem. Strategii jednotné firemní identity (corporate identity) a jednotného vizuálního stylu (corporate design), kterou využívají velké firmy, může dobře využít i člověk, který dělá sám na sebe. Nejen, že se tak zásadně odliší od své konkurence, ale jeho podnikání tím dostane profesionální image a působí na své klienty důvěryhodně. Toto téma jsem už zmínila v článku o knížce, která se problematice corporate designu věnuje podrobně.
Aktualizace loga – redesign
V případě, že už svůj vizuální styl máte, může čas od času nastat chvíle pro jeho aktualizaci, tzv. redesign. Může jít o modernizaci jednotlivých prvků, nebo o přepracování loga, které potřebuje nový design. Jak takovou situaci poznat?
Grafický designér Sagi Haviv s tím má velké zkušenosti a hovoří o tom ve svých kurzech. V této oblasti firemní identity, jako je jednotný vizuální styl a design loga jde hodně o vnitřní pocit, emoci, která se těžko vysvětluje. Svůj vizuální styl používáte dlouhé roky a jste s ním hluboce svázaní. Proto je dobré přenést tyto úvahy do racionální oblasti a zodpovědět si pár otázek.
- Působí na mě logo a celkový vizuální styl stále svěže a můžu se s ním identifikovat?
- Je na první pohled dobře čitelné?
- Působí konzistentně v různých velikostech při různém použití? (v tištěné podobě, na vizitce, na velkém banneru, na webových stránkách apod.)
- Je logo pro zákazníka dobře zapamatovatelné?
Vizuální styl pro on-line kurz
Podobné otázky jsem si musela položit i já, když se na mě obrátila Magdalena Čevelová s poptávkou na logo a vizuální styl pro konkrétní produkt. Madla je marketingová čarodějnice a on-line kurz, který nabízí pro ženy, má název: Ženy – Láska – Peníze. Důležitým tématem kurzu je motiv bohatství a hojnosti nejen v materiální podobě.
Kdysi dávno jsem pro ni logo na podobné téma vytvořila. Symbol, který jsem tehdy graficky zpracovala, byl roh hojnosti, ke kterému se pojí příběh z řecké mytologie, a věřte nebo ne, je zobrazen dokonce na některých státních vlajkách. Tahle myšlenka se mi líbila stále, ale zdálo se mi, že by logo chtělo trochu zmodernizovat, nastal čas pro redesign loga.
Kdy slavím a otevírám šampaňské?
Od Madly jsem dostala rozumně specifikované zadání konkrétních výstupů, které potřebuje zpracovat, a také základní barevnou paletu její vizuální identity. Tyto jednoduché informace, které od zákazníka dostanu hned na začátku, oceňuji čím dál více, protože ušetří dost práce a času oběma stranám.
V případě, že zákazník používá vyhovující vizuální identitu, anebo (dokonce!) má od grafika vše přehledně zpracováno do design manuálu (wow!), je o několik starostí míň. Nemusím psát dlouhé e-maily a uspořádat detektivní pátrání po tom, jaké používá fonty, barvy a podobně. Pokud v prvním balíčku podkladů k tomu obdržím i firemní logo v křivkách – otevírám šampaňské!
Hledá se Nemo, vlastně fotka
Začala jsem skicovat návrhy pro logo a zároveň jsem věděla, že budu potřebovat také fotografii, která by celému vizuálu nastavila tu správnou komunikaci. Grafická značka – logo – je základ. Pro sdělení určitého pocitu a emoce je zvlášť na sociálních sítích důležitá taky fotografie nebo ilustrace.
Kde najít dobré snímky tak, abyste za ně neplatili tisíce, ale zároveň aby fotka, kterou si vyberete, nevisela na každém druhém blogu? Nejlépe ve free fotobankách, kam fotografové poskytují některé své fotky ve volné licenci zdarma. Další rady na toto téma jsou přehledně shrnuty v tomto článku. Protože jsem měla v hlavě základní barevnost, kterou mám použít, upoutala mě fotka na portále Unsplash, která barevně i tématicky hezky ladila a působila vizuálně velmi silně. Tahle slečna s bublifukem (autor Almos Bechtold), která si jen tak pro radost fouká bubliny, byla ta pravá. Je v tom něžná ženskost a zároveň hravost, smysl pro kreativní pojetí světa a sebe sama.
Dokončila jsem grafické úpravy loga a zabrousila na web Madly. Našla jsem si stránku s nabídkou produktů, které nabízí, a udělala si printscreen. Pro lepší sladění s vizuálním stylem, jaký na svém webu používá, bylo prospěšné udělat vizualizace. Porovnávat mé návrhy s designem, který Madla používá. Použít stejné nebo podobné fonty a zachovat jednoduchost, která je pro její styl důležitá.
Malé radosti
Žijeme v docela náročné době. Proto si víc než dřív uvědomuju, když zažívám něco hezkého, a víc si toho vážím. Tenhle „záchranný kufřík malých radostí“ se pomalu plní vším, co zažiju hezkého. Nejen v osobním životě. Rozhodně můžu za sebe říct, že mi tahle práce a její výsledek přinesly radost. Pomohla jsem Madle vyřešit starosti s vizuální stránkou jejího produktu. Ale nejlépe to určitě řekne ona sama:
„Už první logo s rohem hojnosti, které mi Jakuba zpracovala pro fyzický kurz v roce 2013, bylo skvělé, při redesignu ho dokázala ještě vylepšit. Od doby, kdy jsem používala první variantu loga, se změnil můj celkový vizuální styl, používám jiné fonty a jinou barevnou paletu.
Po zásahu Jakuby všechno skvěle ladí dohromady. Dokonce si dala práci s vizualizací, jak bude nový produkt působit na stránce mezi ostatními. U loga mi připravila několik barevných variant. A vybraná fotka, kterou jsem použila i jako záhlaví ve skupině na Facebooku, k tomu také velmi sedí. S výsledkem jsem velmi spokojená.“